- Brevity Midday Brief
- Posts
- De tirannie van de mailbox
De tirannie van de mailbox
🔅In de helft van de Waalse gemeenten slaan moeders maaltijden over zodat hun kinderen kunnen eten🔅De val van de Nederlandse regering is een feit🔅Twintigers branden op🔅Italië verliest zijn toekomst🔅Europese CEO’s maken zich zorgen

“Snij de onzin uit uw leven, focus op wat écht telt. Dat is wat Brevity Pro doet voor mij, elke dag.” - Wouter Verschelden, Wetstraatspecialist bij W16.be
Goeiemiddag! Dit moet je onthouden op 3 juni 2025:
Vooruitlopend op een AI-revolutie à la internet of industriële revolutie, richt Google DeepMind zich eerst op… je mailbox. Demis Hassabis wil af van de dagelijkse sleur van e-mails sorteren en vergeten te antwoorden.
In de helft van de Waalse gemeenten slaan moeders maaltijden over zodat hun kinderen kunnen eten. Tegelijk ademt een derde van de inwoners permanent ongezonde lucht en kampen jongeren met angststoornissen. (Le Soir)
Terwijl Frankrijk Qatar publiek bedankt voor PSG’s succes, klinkt tegelijk harde kritiek op diens steun aan de Moslimbroederschap. Het contrast tussen sportieve glorie en politieke onrust wordt steeds schrijnender.
🎧 Je mist nu 70% van de inhoud van de Brevity Pro, inclusief audio en AI-hulp bij marketing, planning & veel meer.
Gebruik de activatiecode ‘MIDDAY20’ om vandaag nog alles te ontgrendelen voor € 7,99/maand.
➡️ [Upgrade naar Brevity Pro]

Diamonds aren’t forever. In 2024 weigerde De Beers maandenlang om zijn diamantprijzen te verlagen, ondanks het feit dat de rest van de markt instortte — waardoor veel klanten simpelweg niets meer kochten. Toen het bedrijf uiteindelijk in december overstag ging, werden de prijsverlagingen als te laat en te beperkt gezien. De mijnbouwer wekte ook woede bij klanten door aan te kondigen dat het hun aantal drastisch wil terugschroeven.
De groeiende verwijdering tussen De Beers en zijn afnemers is slechts één symptoom van de crisis die de diamantindustrie van 80 miljard dollar in haar greep houdt — van de mijnen in Botswana tot juwelierszaken op Fifth Avenue in New York. Wat begon als een post-pandemische terugval is volledig ontspoord: zelfs voor een sector bekend om zijn cycli van pieken en dalen, spreken veteranen van de zwaarste crisis ooit. Bij goedkopere diamanten worden natuurlijke stenen in rap tempo verdrongen door laboratoriumdiamanten, vooral in modejuwelen en budget-verlovingsringen — wat fundamentele vragen oproept over de toekomst van de diamantwinning. Tegelijkertijd heeft de sector zwaar te lijden onder de ineenstorting van de Chinese markt, de op één na grootste ter wereld, waar de vraag sinds de pandemie met 50% is gedaald. (Bron: Bloomberg) 👇

👇 Lees of beluister verder op Brevity Pro 🔒 :
Twintigers branden op: het aantal langdurig arbeidsongeschikten door burn-out en depressie schoot in één jaar met ruim 21% omhoog. En dat terwijl oudere generaties minder hard getroffen worden. Waarom knapt deze generatie sneller dan ooit?
Bijna 40% van de ontwikkelingslanden besteedt meer aan rente dan aan gezondheidszorg. Meer dan 3 miljard mensen voelen de gevolgen in hun dagelijks leven. Hoe lang houdt dit systeem zichzelf nog in stand?
Europese CEO’s maken zich zorgen: het concurrentievermogen staat onder druk, ondanks een heroplevend optimisme. Ze willen Europese kampioenen creëren en pleiten voor een "CEO-raad" met macht.
In de VS daalt de dollar terwijl de rente stijgt – een patroon dat doet denken aan kwetsbare opkomende markten. De risico-inschatting voor de Amerikaanse overheid zit inmiddels op het niveau van Italië.
Italië verliest zijn toekomst: nog nooit verlieten zoveel jonge en hoogopgeleide Italianen het land. Tegelijk vergrijst de bevolking razendsnel.
Trump zal waarschijnlijk eindigen in teleurstelling, zegt Wolfgang Münchau – maar zijn tegenstanders richten zich op het verkeerde strijdtoneel. De rechtbanken zijn afleiding: de echte uitdaging is economische inclusie.
Slechts 15% van de bananenprijs gaat naar de teler, terwijl supermarkten bijna drie keer zoveel binnenhalen. Wie betaalt écht de prijs voor jouw banaan?

“De blauwe oceaan strategie daagt bedrijven uit om uit de rode oceaan van bloedige concurrentie te breken door onbetwiste marktruimte te creëren die de concurrentie irrelevant maakt.” 👇
Bedankt om de Brevity Midday Brief te lezen. Opmerkingen, tips,…? Stuur me een bericht via [email protected]

Reply