- Brevity Midday Brief
- Posts
- Wanneer AI te slim wordt
Wanneer AI te slim wordt
Goeiemiddag! Vandaag 15 december 2025 over humanistische vs. superintelligentie, over het Chinese Shein en Temu, de het klassieke mode- en e-commercemodel fundamenteel hebben hertekend en over de EU-bonzen, die, veilig verschanst in Brussel, geld sturen naar Oekraïne.
1) Mustafa Suleyman (CEO Microsoft AI): Superintelligentie betekent in de industrie vandaag een AI-systeem dat elke nieuwe taak kan aanleren en beter presteert dan alle mensen samen, op alle domeinen. Dat is een bijzonder hoge lat en gaat op dit moment gepaard met grote risico’s. Het is zeer onzeker hoe we een systeem dat zoveel machtiger is dan wij zouden kunnen beheersen en op één lijn houden met menselijke waarden.
Het kader dat ik verkies, is dat van een humanistische superintelligentie — een systeem dat altijd aan onze kant staat, deel uitmaakt van ons team en afgestemd is op menselijke belangen. Zolang we niet kunnen bewijzen dat zo’n systeem veilig blijft, zouden we niet verder mogen gaan met de ontwikkeling van een systeem dat het potentieel heeft om ons te ontglippen. Iedereen zou het daarover eens moeten zijn. Toch denk ik dat dit vandaag een eerder nieuw standpunt is binnen de sector. (Bron: Bloomberg/ cursief mijn)

Shein en Temu hebben het klassieke mode- en e-commercemodel fundamenteel hertekend. Waar H&M in het beste geval drie maanden nodig heeft om een nieuwe collectie in de winkel te krijgen, werkt Shein bijna volledig datagedreven. Trenddata bepalen automatisch welke producten worden bedacht, getest en geproduceerd. Virtuele ontwerpen worden online gelanceerd, waarna de vraag in real time wordt gemeten. Slaat een product aan, dan produceren Chinese fabrieken binnen enkele dagen kleine batches, tegen de laagste prijs via snelle aanbestedingen. Levering volgt binnen tien dagen, met onmiddellijke herproductie bij stijgende vraag.
Temu hanteert een gelijkaardig model. Via het bestaande netwerk van duizenden Chinese fabrikanten van moederbedrijf Pinduoduo kan het platform producten rechtstreeks van fabriek naar consument sturen, zonder tussenpersonen of dure voorraden. Dat drukt de kosten drastisch. Het resultaat zijn prijzen die westerse retailers structureel niet kunnen evenaren: gemiddeld 14 dollar per item bij Shein, tegenover 26 dollar bij H&M en 34 dollar bij Zara. (Bron: The Pioneer)
3) Rik Van Cauwelaert: “De Europese Unie lijkt vastbesloten de oorlog in Oekraïne te laten voortduren. De strategen van de Europese Commissie lijken ervan overtuigd dat Rusland op de knieën kan worden gedwongen. Zolang de Oekraïners bereid zijn te sterven, zullen de EU-bonzen, veilig verschanst in Brussel, geld sturen.” (Bron: De Tijd)
Podcast van vandaag Steve Jobs op zijn scherpst: visie, revolutie en ‘soul in the game’In een zeldzaam interview uit 1985 legt een 29-jarige Steve Jobs uit waarom computers menselijke intellectuele kracht vermenigvuldigen, waarom eenvoud cruciaal is en waarom alleen A-players met echte “soul in the game” iconische producten kunnen bouwen. |
Verder lezen? Abonneer je op de Brevity Pro Midday BriefNaast mijn dagelijkse nieuwsbrief (12 à 14 onderwerpen) krijg je dan ook de audioversie, toegang tot +400 samenvattingen van internationale business bestsellers en podcasts en Nova, onze AI-agent. Abonneer hier |
Bedankt om de Brevity Midday Brief te lezen. Opmerkingen, tips,…? Stuur me een bericht via [email protected]
📩 Heeft iemand deze nieuwsbrief met u gedeeld? Abonneer u direct of schrijf uw vrienden en familieleden hier gratis in! Abonneer |
Brevity is mediapartner van Build It Yourself

Reply